دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ با اسم علمی که اگر بخواهیم کلمه به کلمه آن را معنی کنیم، (مارکتینگ) به معنای بازاریابی و (دیجیتال)هم همان معنای دیجیتال را می دهد. پس در تعریف دیجیتال مارکتینگ می توان گفت: به بازاریابی دیجیتال و اینترنتی می گویند که تمامی راه های به روز و اینترنتی فروش را شامل می شود.

یک اسم خارجی که این روزها آنقدر بر سر زبان ها می چرخد که از هر کلمه ی فارسی هم به گوش ما آشناتر است. آن هم در دنیای دیجیتالی امروز که دست به هرچه می زنی تکنولوژی و پیشرفت نمایان می شود.

از بچه ی چهار ساله تا پیرمرد شصت ساله حداقل یکبار اسم دیجیتال مارکتینگ به گوش آنها خورده است. درست است که شاید معنی آن را ندانند یا حتی از آن استفاده نکنند اما دانسته اند که جهان و نسل امروز، پیوسته در حال تغییر و پیشرفت است. دانسته اند دیگر مثل قدیم نیاز نیست ساعت ها پای تلویزیون سیاه سفیدی که آخر هم برفکی می شود بنشینند و فیلم مورد علاقه شان را تماشا کنند.دست نوه هایشان گوشی های مستطیل شکلی دیده اند که با زدن یک دکمه ساعت ها به صفحه آن خیره می شوند و راحت و بی دردسر برنامه مورد علاقه شان را تماشا می کنند. و هروقت که خواستند می توانند آنها را متوقف کنند نه مثل زمان های قدیم که مجبور بودند از تماشای برنامه های تلویزیونی منصرف شوند.

تغییر نسل ها را می توان از تغییر کلمه ی «اجبار» به «اختیار» دید.

مزیت های دیجیتال مارکتینگ چیست؟

تا چندسال پیش، فروشنده ها و صاحب کسب و کارها برای فروش و دیده شدن بیشتر مجبور بودند روی بیلبوردهای سطح شهر تبلیغ کنند و خودشان و کسب و کارشان را به دست شانس بسپارند که آیا مردم هنگام رد شدن به آن بیلبوردها و تابلوهای تکراری خیره شوند یا نه! مثلا اگر تبلیغ وسایل و قطعات ماشین بود دختر ۹ ساله هم برای سنجیدن سطح حروف الفبای خود سعی می کرد از روی تابلو بخواندو با آن سرگرم می شد.این در حالی است که هر کسب و کاری یک سری مخاطب های هدف خاص خود را دارد و اگر می خواهد بیشترین بازده را در تبلیغات داشته باشد باید تمام تمرکزش را روی مخاطب های هدف خود بگذارد که تفاوت امروز نسبت به گذشته این است که مخاطب هدف بیلبوردها تمام مردم شهر بودند از کوچک و بزرگ تا پیر و بچه.

با راه و روش های بازاریابی دیجیتالی، صاحبان کسب و کار رقابت بهتر و عادلانه تری را تجربه می کنند. و بهتر می توانند خودشان را نسبت به همکاران خود بسنجند.

از دیگر مزیت های بازاریابی دیجیتال، گسترده بودن تبلیغات آن است بدون آنکه حد و حدودی داشته باشد. به صورت نامحدود می توان در شبکه های اجتماعی مختلف به آن کسب و کار پرداخت.

برای خریداران هم همیشه معضلی در خرید وجود داشت که برای خرید کوچک ترین وسایل خود باید کل مغازه ها یا پاساژ را زیر و رو می کردند تا می توانستند جنس مورد علاقه خود را پیدا کنند و بخرند.

اما در دنیای دیجیتالی امروز، هر شخص به دنبال کمترین هدر دادن وقت خود و بیشترین سود و بهترین کیفیت در خرید خود هستند. بازاریابی دیجیتال همان دنیای مورد علاقه امروز ماست که باعث می شود با هزینه کمتر بازدهی بیشتر را تجربه کنیم.

امروزه به کمک دیجیتال مارکتینگ این ویژگی در روزمره و زندگی مان دیده می شود. که هر صاحب مغازه و فروشنده ای برای همان مشتری های خاص خود در شبکه های اجتماعی مختلف تبلیغ کند. و با گذاشتن کمترین وقت و سرمایه، بیشترین بازدهی فروش را تجربه کند.

دیجیتال مارکتینگ را می توان در تمام شبکه های اجتماعی امروز مثل : وب سایت ها، موتورهای جست و جو، ایمیل و سایر شبکه ها مشاهده کرد.

راه های استفاده از دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟

شبکه های اجتماعی که بستری برای فروش های بیشتر ایجاد کرده اند، صاحبان هر کسب و کار کافیست که راه و روش استفاده از آن ها را بدانند تا محتاج بیلبوردهای نمایشی سطح شهر نباشند.

تکنیک های دیجیتال مارکتینگ، نیازمند استفاده از این دنیای دیجیتالی گسترده هستند. تکنیک هایی مثل :

  • سئو: که باعث کسب رتبه بهتر در گوگل می شود. خود سئو به چند بخش تقسیم می شود : سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال که در مقاله های بعد کامل به توضیح آن می پردازیم.
  • بازاریابی محتوایی: با محتوای خوانا جذب و تولید را افزایش می دهد.
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی: باعث افزایش آگاهی از برند می شود.
  • تبلیغات کلیکی: در افزایش ترافیک تاثیر دارند.
  • همکاری در فروش: باعث‌ فروش بیشتر و دریافت پورسانت می شوند.
  • بازاریابی ویدیویی: با ویدیویی جذاب، به معرفی محصول، برند یا خدمات می پردازد.
  • موبایل مارکتینگ: تولید محتوا و جذب و تبلیغ با دستگاه موبایل.
  • بازاریابی ایمیلی: در اطلاع رسانی کمپین ها و رویدادها موثر است.
  • بازاریابی ربایشی: اینکه در هر مرحله از خرید مشتری بتونیم رضایت او را جلب کنیم.

بعد از اینکه راه های استفاده از بازاریابی دیجیتال و تکنیک‌های آن را دانستیم باید به این موضوع بپردازیم که اصلا چگونه دیجیتال مارکتینگ را راه اندازی کنیم؟ چه روش هایی استفاده کنیم که اصولی پیش بریم؟

به قولی اصلا نحوه راه اندازی آن به چه صورت است؟

فهمیدیم که برای بازاریابی هر کسب و کار باید مخاطب هدف آن‌را شناسایی کنیم، پس اولین مورد برای راه اندازی هدف گذاری است و بعد شناسایی مخاطب هدف خود.

موارد دیگر که باید به آن‌ها توجه داشته باشیم:

  • تعیین کردن مقدار بودجه برای هر سایت یا کانال
  • تولید محتوای جذاب و مناسب با کسب و کار
  • استراتژی هم رایگان و هم پولی داشته باشیم و بین این دو توازن برقرار کنیم
  • کلمه های کلیدی متناسب کسب و کار خودمان سرچ کنیم چرا که در سئو اهمیت زیادی دارد.
  • بازاریابی با موبایل چرا که بیشتر مخاطبان زمان خود را پای موبایل و گوشی های هوشمند صرف می کنند. پس باید تبلیغات دیجیتال خود را برای نمایش در موبایل یا اپلکیشین های مخصوص موبایل بهینه سازی کنیم.
  • و در آخر برای اینکه استراتژی ای که ریختیم در طولانی مدت تاثیرگذار باشد، باید با تحلیل داده های خود در هر مرحله، فرآیند بازاریابی را ادامه دهیم.