معمولا اکثر مردم برای دانستن تعریف هر عبارتی آن را در گوگل سرچ می کنند، در این مقاله اگر ما هم عبارت سیئو چیست را در گوگل جست و جوکنیم
اولین سایتی که برای ما بالا می آید که معنای سئو را بدانیم، همین سایت کار خود سئو کار است که برای ما به عنوان اولین سایت نمایش داده است.
در واقع سئو به معنای بهینه سازی موتورهای جست و جو و بهبود عملکرد سایت را می گویند که باعث می شود جای تمام سایت ها را بگیرد و رتبه بالاتر را کسب کند و اولین سایتی باشد که گوگل به ما نشان می دهد.
در تعریف دقیق تر از سئو می توانیم اینگونه بگوییم که تمام عملکرد ما از کلمات کلیدی تا متن و محتوای جذاب سایت، که همه ی آن ها درسایت ما تاثر گذارند را سئو می نامیم.
پس به مجموعه این فعالیت ها که باعث می شود که جایگاه بهتری در نتایج جست و جوهای گوگل کسب کنیم و بازدید کننده بیشتری را جذب کنیم سئو می گویند.
سایت بدون سئو مانند همان فروشگاهی است که در مقاله دیجیتال مارکتینگ مثالش زدیم، فروشگاهی بدون چراغ را آخر راهروی یک بازار تصور کنید نه کسی به آن سر می زند نه فروشی دارد و نه آدم رغبتی دارد که آن را ببیند چرا که آخر راهروی یک بازار گیر کرده است.
سایت بدون سئو و یک سئو کار دقیقا این چنین است. پس ما اگر به دنبال راه انداختن سایت و فروش فوق العاده ای هستیم باید بعد از راه انداختن سایت به دنبال یک سئو کار خوب وحرفه ای باشیم تا به هدفمان برسیم.
چرا که بیشتر از نیمی از مردم، روی اولین سایتی که برایشان نمایش داده شود کلیک می کنند، پس طبیعی است که سایت های اول فروش بیشتری را تجربه کنند و درآمد بیشتری را کسب کنند.
عملیات سئو چند نمونه دارد که در ادامه به هر یک از آن ها می پردازیم:
- سئو کلاه سفید
- سئو کلاه سیاه
- سئو کلاه خاکستری
همان طور که از اسمشان پیداست، سئو کلاه سفید درست ترین راه سئو است که با روش های قانونی ومفید باعث رشد سایت شما می شوند، اما در سئو کلاه سیاه و خاکستری، برخلاف موتور جست و جو و روش هی قانونی عمل می کنند در واقع تخلفاتی وجود دارد که شاید در زمان کمتری نسبت به روش کلاه سفید سایت شما پیشرفت کند اما در طولانی مدت از جانب گوگل شناخته می شود و گوگل شما را جریمه می کند. و شاید مدت زمان زیادی بعد از جریمه شدنتان طول بکشد که باز گوگل سایت شما را در صفحه اول و یا به عنوان سایت اول نشان دهد. شما با انجام روشهای غیر قانونی در واقع فقط تاریخچه ی سایت خودتان را سیاه می کنید و شانس پیشرفت و درآمد زیاد را از خود می گیرید.
حال می رسیم به این سوال که چگونه سئو انجام دهیم؟
سئو سه گام اصلی دارد:
- سئو داخلی
- سئو خارجی
- سئو تکنیکال
سئو داخلی:
همان طور که از اسمش پیداست مربوط به داخل و محتوای سایت است. به بهینه سازی محتوای سایت برای کاربران کمک می کند. علاوه بر محتوای سایت، به بهینه سازی تصاویر، لینک ها و عنوان سایت و… هم موثر است. در نتیجه سایت ما ارزش بیشتری پیدا می کند و بازدید کننده ها افزایش می یابند. پس رتبه ی سایت ما بین جست و جوی نتایج گوگل ارتقا پیدا می کند.
سئو خارجی:
تمام فعالیت هایی که ما خارج از وب سایت خودمان انجام می دهیم برای اینکه صفحه مان رتبه بهتری کسب کند. مثل بک لینک ها ارزش زیادی به سایت می دهند. سایت ها با بک لینک ها رابطه مستقیم دارند، هرچه بک لینک ها بیشتر، رتبه سایت بهتر و برعکس. اما فقط لینک سازی خروج از سایت انجام نمی گیرد بلکه کارهایی مثل نام تجاری یا بازاریابی شبکه های اجتماعی هم تاثیر دارد. به طور کلی تمام کارهایی که خارج از سایت انجام می دهیم برعهده ی سئو خارجی است.
سئو تکنیکال:
که به آن سئو فنی هم می گویند، برخلاف دو مدل قبل فقط از لحاظ فنی و تکنیکی سایت را بررسی می کنند و هدف آن ها بهبود زیربنا و پایه فنی سایت است.
بعد از دانستن سه قدم اصلی برای انجام دادن سئو باید به این مسئله بپردازیم که آیا خودمان می توانیم هم سایت بزنیم هم سئوی آن را برعهده بگیریم یا نه باید به کسی بسپاریم؟
هردو مورد مزایا و معایب خود را دارد که در ادامه هریک را بررسی می کنیم تا بهترین جواب و نتیجه را بدست بیاوریم.
اگر سئوی سایت خود را به کسی بسپاریم باید هزینه زیادی را پرداخت کنیم در قبال اینکه ریسک زیادی را باید بپذیریم چرا که نمی دانیم آیا آن سئوکار، کار خود را خوب انجام می دهد یا خیر، از روش کلاه سفید استفاده می کند یا خیر.
اما اگر خودمان انجام دهیم، می دانیم که از کلاه سفید استفاده می کنیم تا باعث پیشرفت سایتمان شود. هزینه زیادی را نمی خواهد بپردازیم، پنل مدیریت دست خودمان است. اما باید هزینه ای را متقبل شویم که دوره های آموشی سئو را شرکت کنیم.
پیشنهاد ما به شما این است که حتی اگر سئوی سایت خود را دست کسی می سپارید، اطلاعات متوسطی داشته باشید تا سرتان کلاه نرود!
در یکی از مقاله های این سایت، درمورد تبلیغات در گوگل یا گوگل ادز صحبت کردیم که شاید برایتان سوال پیش بیاید تفاوت سئو با تبلیغات گوگل در چیست؟
تفاوت سئو و خدمات گوگل ادز
در سئو به طور نامحدود ترافیک (بازدید) ایجاد می کند اما در گوگل ادز محدودیت وجود دارد که فقط در طول کمپین تبلیغاتی بازدید ایجاد می کند.
هزینه بازدید در سئو رایگان است اما در گوگل ادز با هر کلیک روی سایت مبلغی کسر می شود.
در سئو نتیجه کار در طولانی مدت تحقق می یابد اما در گوگل ادز بلافاصله می شود نتیجه کار را دید.
در سئو برای انتخاب کلمات کلیدی روی یک سری از کلمات محدود هدف گذاری می شود اما در گوگل ادز روی کلمات زیادی به طور همزمان کار می کنیم.
جایگاه سایت در سئو فقط در صفحه موتور جست و جو نیاز به زحمت زیادی دارد اما گوگل ادز بالاترین جایگاه را در صفحه موتور جست و جو، وبلاگ ها و اپلیکیشن ها می تواند بدست بیاورد.